Tip om pickfouten te reduceren
Elk bedrijf dat een magazijn heeft en e-commerce bestellingen verwerkt, heeft ongetwijfeld een logistieke afdeling. Order picking staat hierbij centraal, dit is van groot belang voor het economische succes van het bedrijf.
Maar hoe nauwkeurig is de orderpicking in een magazijn? In een ideale wereld zou elke bestelling die wordt ingepakt en naar een klant wordt verzonden, perfect zijn. De werkelijkheid is anders. Pickfouten kunnen om verschillende redenen optreden. Als je enkele van de meest voorkomende pickfouten aanpakt, kun je onnodig werk, kosten en klantverlies voorkomen.
Na het lezen van dit artikel en de whitepaper weet je:
- Hoe een logistiek proces eruit ziet;
- Hoe pickfouten kunnen optreden;
- Wanneer het zinvol is om het logistieke proces te automatiseren;
- Welke automatisering mogelijkheden zijn er.
Download hier de gratis whitepaper
Hoe ziet een logistiek proces eruit?
Hoe een logistiek proces er precies uit ziet, kan per onderneming verschillen. Echter, zijn er wel een aantal hoofdactiviteiten die vrijwel altijd deel uitmaken van het logistieke proces:
- De pickopdracht maken en uitprinten;
- Verzamelen van de artikelen;
- De verzamelde artikelen verplaatsen naar een controlepunt;
- De pickopdracht controleren;
- Goedkeuren en gereed melden van de pickopdracht voor verzending.
Hoe kunnen pickfouten optreden?
Veel fouten die gemaakt worden tijdens het orderpicken oftewel het verpakken van de goederen kunnen leiden tot klachten van klanten. Hoewel het moeilijk is om alles tot perfectie goed te doen kunnen er zeker grote verbeteringen aangebracht worden in het proces, waardoor e-commerce bestellingen zo goed mogelijk worden afgehandeld en verzonden. Om dit te bewerkstellingen is het goed om te weten hoe pickfouten kunnen optreden bij het klaarzetten van bestellingen.
- Een verkeerd artikel verzamelen = foute orderpicking
Wanneer een artikel zich op een verkeerde plek in het magazijn bevindt, dan is het aannemelijk dat de persoon die verantwoordelijk is een verkeerd artikel in de doos plaatst. - Het verkeerde aantal artikelen verzamelen
Het kan voor komen dat een magazijnmedewerker meer of minder artikelen pickt dan nodig is omdat de hoeveelheid artikelen verkeerd is aangegeven. - Zich vergissen in het artikelnummer
De codering van een opslaglocatie is een van de meest voorkomende fouten in de logistiek. Het systeem zorgt ervoor dat een medewerker snel de opslaglocatie van een artikel kan vinden. Maar dit kan ook vaak leiden tot fouten; in plaats van dat medewerker het artikelnummer correct interpreteert, leest hij/zij een ander nummer en verzameld een ander artikel. - De artikelen zijn over het gehele magazijn verdeeld
Deze fout kan leiden tot tijdsverlies tijdens het orderpicken: de magazijnmedewerker moet zich naar verschillende zones in het magazijn begeven om het juiste artikelnummer te vinden. - Combineren van twee of meerdere bestellingen
Het komt vaak voor dat een magazijnmedewerker tegelijkertijd verantwoordelijk is voor het verzamelen van meerdere artikelen voor verschillende bestellingen. Deze werkwijze verhoogt wel de snelheid van de orderverwerking maar is daarentegen zeer riskant omdat een gebrek aan oplettendheid kan leiden tot fouten.
Er zijn dus veel factoren die kunnen leiden tot fouten bij het klaarzetten van de bestelling. Om geen geld, tijd en klanten te verliezen zijn er diverse oplossingen die geïmplementeerd kunnen worden om het proces voor het klaarzetten van de bestellingen te optimaliseren en automatiseren. Maar wanneer is het zinvol om een logistiek proces te automatiseren? Dit lees je hieronder.
Wanneer is het zinvol om het logistieke proces te automatiseren?
Of het zinvol is om een logistiek proces te automatiseren, hangt af van een aantal zaken:
Grootte van je bedrijf: Een klein bedrijf met een aantal orders per week kan het logistieke proces makkelijk managen. Maar naarmate het aantal orders groeit kunnen er moeilijkheden ontstaan. Kijk dan of er stappen te automatiseren zijn.
Taken binnen het proces: Een logistiek proces is op te delen in fysieke werkzaamheden en administratieve werkzaamheden. Bij administratieve taken dien je te denken aan het aanmaken van een picking order. Bij fysieke werkzaamheden kun je denken aan het verzamelen van artikelen. Beide functies kunnen geautomatiseerd worden.
Verwachtte besparing: Het automatiseren van het logistieke proces is alleen zinvol als het voldoende voordelen oplevert. Denk hierbij aan tijdsbesparing, geldbesparing, minder pickfouten, kleinere voorraden etc.
Welke automatisering mogelijkheden zijn er?
Nu we weten dat een automatiseringsslag binnen het logistiek proces zinvol is missen we alleen nog maar de soorten oplossingen die er zijn. Er zijn verschillende methoden en technologie om pickfouten te verminderen. Een van deze technologieën is het pick to light systeem. Bij dit order picking systeem geven lichtgevende LED’s magazijnmedewerkers aan welke en hoeveel artikelen er verzameld moeten worden.
Wil je weten hoe dit systeem exact werkt?
Wat onze klanten in de Supply Chain & Internal Logistics markt over ons zeggen
Wil je meer over ons weten?
Neem vrijblijvend contact met ons op en samen bespreken we alle mogelijkheden.
Storing? Neem contact met ons opDaag jij ons Supply Chain & Internal Logistics team uit?
Onze technische experts zijn altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging. Loopt je bedrijf tegen problemen aan waar nog geen oplossing voor is? ARCO komt met innovatieve oplossingen op maat.
- Onze kennis is jouw kennis
- Wij staan nooit stil
- Verder dan de beste oplossing